KAUGTÖÖ VÕRUMAAL: NOORSOOTÖÖ EKSPERT EINIKE MÖLDER


Nimi: Einike Mölder

Amet: Eesti Noorsootöö Keskuse kohalike omavalitsuse toetamise üksuse peaekspert

Vanus: 29

Kuidas jõudsid kaugtööni?
Minu senine töö tähendas sageli õhtustel aegadel ja koolivaheaegadel toimetamist, aga kui perre sündisid pisikesed lapsed, siis abikaasaga arutledes mõtlesime, et kõige parem variant oleks kaugtöö, kus ei kuluks väga palju aega tööle sõitmisele. Peale selle soovi väljaütlemist tuligi postkasti tööpakkumine ja nii ma jõudsingi selle võimaluseni teha tööd kodust või kohalikust raamatukogust. Meie külas on ka ütlemine: „Ma ei käi tööl, ma teen tööd“

Kuidas Sinu puhul kaugtöötamine igapäevaselt välja näeb?
Kui tegemist on kodukontori päevaga, siis üldjuhul peale hommikukohvi istun arvuti taha ja töö lähebki lahti. Lõuna ajal sirutan ja teen lastele pai. Skype koosolekud on üldjuhul kokku lepitud, et ka vajalikule suhtlemisele kuluv aeg oleks planeeritud. Kui aga tegemist on kontoripäevaga, mis tuleb ette umbes iga kahe nädala tagant, siis sõidan varahommikul Tartusse ja hüppan sealt rongile ning kella 9-ajal olen kontoris. Rongisõidu sisustan tööasjadega, et aega kokku hoida. Kui vahest on vaja  minna arstile või juuksurisse, siis on need tunnid juba ette tehtud.  Päeva lõpetan Tallinnas kella viie ajal. Siis rongile ja samamoodi koju tagasi. Kontoripäevad aga kuluvad meeskonnaga suhtlemisele ja koosolekutele. Minu töös on üsna palju ka lähetusi – nendel päevadel hüppan autosse ja ajan asjad ära ja olen õhtuks enamasti kodus. Oleme oma meeskonnaga jaganud selliselt, et mina tegelen enamasti lõunapoolsete piirkondadega – seega pole ei minul ega Tallinna kolleegidel ajakulukaid pikki sõite.  

Miks Võrumaa?
Olen siin kasvanud ja elanud. Ülikoolis käisin Tartus, aga olen elanud teadmisega, et Võrumaa on minu kodu ja saab olema ka minu laste koduks. Ilma Haanjamaa vaadete ja kuplite ja järvedeta ei oskakski vist elada. Linnas on küll tore, aga kogukonda ja loodust selliselt ei leia mitte kusagilt. Siia kuulub mu süda ja nii ongi.

Millised on Sinu silmis kaugtöö plussid ja miinused?

Plussid:
  • kokkuleppel tööandajaga on võimalus oma tööaega planeerida vastavalt võimalusele,
  • ajaline ja rahaline kokkuhoid igapäevaselt töölkäimiselt,
  • ei kulu aega sättimisele, meigile ja kontoririiete valimisele igapäevaselt,
  • ei jää ilma lapse esimestest sõnadest, kui hoidjaga on kokku lepitud nö „imelistest“ hetkedest teavitamine,
  • aega ei kulu kontorisuhtlusele, avatud kontori „rõõmudele“ ja kohvilauajuttudele, on hea võimalus keskenduda,
  • võimalus on liikuda oma asjadega vastavalt olukorrale ja võimalustele (nt suvel teha tööd terrassil).

Miinused:
  • meeskond on kaugel – meeskonnatunde säilimiseks tuleb planeerida teadlikke kohtumisi,
  • kui kodustel on vaja tähelepanu või midagi küsida, siis võib aega kuluda nendele tegevustele ja nö ümberlülitustele.
  • ajaplaneerimisega seotud piiride tõmbamine - see tähendab, et peab olema ise üsna konkreetne piiride tõmbamisel ja aja planeerimisel, et isiklik ja tööaeg ei läheks sassi.

Missugused on teie head nipid edukaks kaugtöö tegemiseks?
Kõige olulisem on nii tööandja kui meeskonnaga läbi rääkida erinevad küsimused. Näiteks mis saab siis, kui ma tunnen ennast halvasti; kas Facebook on tööasjade ajamise kanal; kas tööaja kohta tuleb pidada arvestust jne. Samuti on mõistlik olla aktiivne mitteametlikest meeskonnaüritustest osavõtja, sest tunduvalt lihtsam on luua kontakti telefoni või Skype’i teel, kui tead kellega räägid ja kellelt abi palud.

Tuleb olla aus iseenda ja tööandja vastu nii vajaduste kui võimaluste osas ning tuleb osata teha kompromisse.

Üks lõbus lugu kodus töötamise kohta?
Eks meilt nö kaugtöö tegijatelt ikka uuritakse, et kuidas siis on… Ega muud ei olegi, kui et kellelgi teisel pole privileegi ööpesus tööd teha. Ja eks Skype’i koosoleku taustal võib ka üht-teist humoorikat juhtuda, sest ülejäänud pere elab ju oma elu.